11 NUMMER 1/2 / FEBRUARI 2022 ACTUEEL Webinars Betonakkoord krijgen vervolg Meer subsidie voor emissieloze bedrijfsauto’s Honderden specialisten uit de betonindustrie in Nederland zijn de afgelopen maanden in een reeks van elf webinars van brancheorganisatie Betonhuis bijgepraat over het verder duurzaam maken van de sector. Dat kan bijvoorbeeld door middel van alternatieve bindmiddelen, nieuwe wapeningsmaterialen, hergebruik van gebruikt beton en inzet van groen elektrisch materieel. Mede dankzij de belangstelling en de positieve reacties komt er een vervolg. Betonhuis startte de reeks online uitzendingen op verzoek van de leden van de organisatie, voortkomend uit het Betonakkoord. “We zijn op verschillende manieren actief om kennis te delen over duurzaamheid”, zegt Edwin Vermeulen van Betonhuis, die de webinars presenteerde. “Die uitzendingen dragen wel bij aan het doel om verder te verduurzamen.” FORSE IMPACT “Beton heeft een laag CO2-profiel en een zeer lange levensduur. Maar we maken er ontzettend veel van, waardoor beton toch een forse impact heeft op het milieu. Het is hoog tijd om aan de slag te gaan met het Betonakkoord”, schetste Vermeulen de situatie in het eerste webinar. In die eerste aflevering waren voorzitter Jacqueline Cramer van het Betonakkoord en Ronel Dielissen, algemeen directeur Mebin en lid van de stuurgroep Betonakkoord te gast. Elke keer schoven twee of drie gasten aan in de studio van Betonhuis inWoerden. De reacties op de uitzendingen waren positief: “We kregen ook veel inhoudelijke vragen tijdens de uitzendingen. Het mooiste is natuurlijk als bedrijven ermee aan de slag gaan, maar dat is moeilijk te meten.” EENVOUDIG Niet alle oplossingen om de uitstoot van CO2 terug te dringen zijn ingewikkeld, zo blijkt uit de webinars. Zo kan er relatief eenvoudig energie voor de productie van beton uit oppervlaktewater worden gehaald. Dat biedt mogelijkheden, want veel betonbedrijven zijn aan een kanaal of rivier gevestigd. Sonja Fennis van Rijkswaterstaat kwam in één van de uitzendingen met een besparingsmethode ‘die je letterlijk morgen kan gaan doen’. Haar tip: “Neem een emmer, vul dat met je materiaal en kijk welk soortelijk gewicht je los gestort hebt. En voilà: daar is al één van de parameters om in te voeren in een korrelpakkingsmodel. Dat berekent vervolgens de optimale verhouding.” Dat scheelt al gauw vijf procent cement. Hoewel presentator Vermeulen zich op elke uitzending grondig voorbereidde, werd ook hij nog weleens verrast door de presentaties: “Bijvoorbeeld bij de webinars over transport en verduurzaming van het productieproces. Daar zijn we verder in dan ik had gedacht. Ook is de potentie veel groter. Dat was voor mij wel een eyeopener.” TERUGKIJKEN EN VERVOLG De webinar serie is terug te kijken via het YouTube kanaal van Betonhuis: https://bit. ly/3IFN6lq. (let op: na de 6 komt de l van Leo en dus niet een cijfer 1). Begin 2022 start een nieuwe serie. Aanmelden voor deze serie kan al op aanmelden. betonhuis.nl/webinars. Er is in 2022 meer subsidie beschikbaar voor kleine ondernemers die een zero-emissiebestelauto willen aanschaffen. Bij de koop of finaéncial lease van één of meer nieuwe emissieloze bedrijfsauto’s geldt voor kleine ondernemers een hoger subsidiepercentage: 12% in plaats van 10%. In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat wordt toegewerkt naar de invoering vanaf 2025 van middelgrote zero-emissiezones voor stadslogistiek in 30 tot 40 grotere steden. Daarbij is tevens afgesproken dat ondernemers kunnen rekenen op financiële en praktische ondersteuning bij de aanschaf van een zero-emissie bestelauto. Ook is er een overgangsregeling afgesproken, waarbij bestelauto’s met minimaal Euroklasse 5 tot en met 31 december 2026 onbeperkt toegang hebben tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek. Bestelauto’s met minimaal Euroklasse 6 hebben tot en met 31 december 2027 onbeperkt toegang tot de zero-emissiezones voor stadslogistiek. Bestelauto’s van euroklasse 4 zijn niet uitgevoerd met een roetfilter en hebben geen toegang tot de zero-emissiezone. In 2020 betrof dit circa 20% van het totale aantal bestelauto’s. EXTRA STEUN Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg van Infrastructuur enWaterstaat heeft met MKB Nederland afgesproken dat eigenaren van bestelbussen uit emissieklasse 4 een extra financieel steuntje in de rug kunnen krijgen. In de oude Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) kwamen ondernemers voor bestelauto’s vanaf € 20.000,- in aanmerking voor een subsidie van 10% van de aanschafprijs (netto-catalogusprijs) tot een maximum van € 5.000,- per voertuig. Op basis van de Europese staatsteunregels mag de financiële steun aan grote bedrijven maximaal 40% van de meerkosten bedragen, voor middelgrote bedrijven maximaal 50% en voor kleine bedrijven maximaal 60%. Onder kleine bedrijven wordt verstaan: bedrijven met minder dan 50 werknemers en een jaaromzet of jaarlijks balanstotaal van maximaal € 10 miljoen. Door maximaal gebruik te maken van de Europese staatssteunkaders kan voor de deze groep ondernemers het subsidiepercentage worden verhoogd van 10% naar 12%. Dat betekent dat bij de aanschaf van een elektrische bestelauto van € 40.000,- exclusief BTW, een klein bedrijf € 800,- extra ontvangt. OVERIGE WIJZIGINGEN SEBA 2022 Naast de verhoging van het subsidiepercentage van 10% naar 12% voor kleine bedrijven, is de subsidieregeling op een drietal andere punten gewijzigd: 1. Ontkoppeling van het eigendom van het voertuig en de tenaamstelling van het voertuig, waardoor de regeling aantrekkelijker wordt voor operationele lease. Dit is van belang voor bedrijven die geen voertuig willen of kunnen aanschaffen. 2. De tweede wijziging, is feitelijk een handhaving van de eerder aangekondigde tijdelijk langere vaststellingstermijn van zeven maanden in verband met langere levertijden door het wereldwijde chiptekort. Hiermee wordt grotendeels voorkomen dat bedrijven hun aangevraagde subsidie alsnog mislopen, doordat de elektrische bestelauto niet op tijd kan worden geleverd. 3. Het subsidieplafond voor 2022 is vastgesteld op € 22 miljoen. In 2021 was het plafond even hoog. EENDUIDIG BELEID De staatssecretaris roept ook gemeenten op om eenduidig lokaal beleid te voeren ten aanzien van ontheffingen voor ondernemers die door overmacht niet op tijd kunnen beschikken over een emissievrij voertuig. Er mag geen willekeur ontstaan, waarbij een bedrijf voor de ene zero-emissiezone voor stadslogistiek een ontheffing krijgt en in de andere wordt geweigerd. De staatssecretaris werkt samen met onder meer VNG en de logistieke sector, toe naar één landelijk ontheffingenloket. Dit geldt zowel voor de afgifte van ontheffingen als voor de invulling van de hardheidsclausule, voor ondernemers waarvan redelijkerwijs niet verwacht kan worden op tijd te kunnen beschikken over een emissieloos voertuig. Alles over SEBA: https://www.rvo.nl/subsi-
RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=