BouwTotaal 11 - 2025

11 NUMMER 11 - NOVEMBER 2025 ACTUEEL “Mijn kind wil ook een huis.” Die uitspraak lees ik regelmatig op sociale media zodra er weer een bericht verschijnt over de huisvesting van statushouders. En eerlijk is eerlijk: ik begrijp de emotie. Want de krapte op de woningmarkt is groot en raakt velen. Jongeren die niet loskomen van het ouderlijk huis, gescheiden mensen die geen betaalbare woning vinden, ouderen die wel wíllen doorstromen maar geen passende woning zien. De woningnood is voelbaar, dichtbij en menselijk. De krapte op de woningmarkt is niet ontstaan omdat er statushouders worden gehuisvest. Die verplichting van gemeenten is slechts één radertje in een veel groter geheel. De werkelijke oorzaken liggen in jarenlange onderproductie, stijgende bouwkosten, ingewikkelde procedures én – laten we eerlijk zijn – onze eigen houding. We willen wél meer woningen, maar liever niet in onze eigen achtertuin. Het bekende NIMBY-gedrag (‘Not In My Back Yard’) zorgt ervoor dat projecten vertragen of zelfs sneuvelen. Geluid, uitzicht, verkeer, groen: er is altijd wel iets dat een plan in de weg zit. Begrijpelijk, maar het houdt de woningnood in stand. En zolang we bouwen als een bedreiging blijven zien in plaats van als een oplossing, verandert er weinig. SAMEN VERANTWOORDELIJK Onze Grondwet zegt in artikel 22, lid 2: ‘Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.’ Dat betekent dat de overheid een zorgplicht heeft: ze moet zich inspannen om voldoende woonruimte te creëren. Maar het is géén afdwingbaar recht. Niemand kan naar de rechter stappen om een woning op te eisen. Wonen is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De overheid moet zorgen voor voorwaarden, maar burgers spelen zelf ook een rol: door keuzes te maken, door te verhuizen naar waar wél plek is, of door ruimte te bieden aan nieuwe vormen van wonen. We zien bovendien dat jongere generaties anders naar werk en wonen kijken. Voor veel jongeren is werk een middel, niet het doel. Ze willen zingeving, balans, vrijheid; allemaal waardevolle dingen. Maar een huis komt niet vanzelf aanwaaien. Het vergt inzet, sparen, soms concessies doen. Tien jaar sparen terwijl je nog thuis woont, een baan kiezen die financiële zekerheid biedt, of verhuizen naar een regio met meer aanbod; het zijn keuzes die niet altijd leuk zijn, maar wel helpen. De inschrijfduur in Lelystad is bijvoorbeeld de helft van die in Ermelo. Ook ouders hebben hierin een rol. Niet alleen door te helpen sparen of een familiehypotheek te verstrekken, maar ook door zelf door te stromen. Wie eengezinswoningen bezet houdt terwijl de kinderen al jaren uit huis zijn, houdt letterlijk ruimte bezet die anderen hard nodig hebben. Dat vraagt om lef en solidariteit. Durven loslaten wat vertrouwd is, zodat anderen kunnen beginnen. NAAR ‘ONS WONEN’ Gelukkig ontstaan er steeds meer initiatieven: flexwonen, tijdelijke woningen, wonen in de achtertuin. Oplossingen die passen bij deze tijd, waarin ruimte schaars is en we creatief moeten omgaan met wat er wél is. Ik denk dat het NIMBY-gevoel verdwijnt zodra het om eigen familie gaat: een woonunit voor je kind in de tuin? Prima. Maar als de buurman hetzelfde doet voor iemand anders kan het ineens een discussiepunt worden. Daar ligt precies onze uitdaging: van mijn huis, naar ons wonen. Wonen is een recht, maar geen vanzelfsprekendheid. Het vraagt om actie van de overheid én verantwoordelijkheid van ons allemaal. Zolang we vooral wijzen naar anderen – de overheid, de buren, of de statushouders – lossen we de woningnood niet op. Pas als we bereid zijn om te bouwen, te delen en te bewegen, creëren we echt ruimte. Ruimte om te wonen, maar ook om elkaar weer wat meer te gunnen. Arap-John Tigchelaar, wethouder gemeente Ermelo Wonen is een recht, geen vanzelf- sprekendheid BOUWVISIE ARAP-JOHN TIGCHELAAR Veilig gedrag werkt elke dag! De jubileumeditie van de Bewust Veilig-dag komt eraan! Op woensdag 25 maart 2026 vindt de tiende editie van deze dag plaats. De bouw-, techniek-, infra- en onderhoudssector staan dan weer gezamenlijk stil bij het belang van veilig en gezond werken. Alleen hoort veiligheid niet slechts één dag per jaar, maar dagelijks op één te staan. Daarom luidt de slogan deze editie: Veilig gedrag werkt elke dag! Al tien jaar lang staat in de bouw-, techniek-, infra- en onderhoudssector jaarlijks één dag volledig in het teken van veilig en gezond werken. Bouwend Nederland, Techniek Nederland, OnderhoudNL en Aannemersfederatie Nederland organiseren deze dag om het bewustzijn rond dit thema te vergroten. Op die manier willen ze de uitval van medewerkers in deze sectoren terugdringen. MEER DAN 1.000 BEDRIJVEN De afgelopen jaren bleek al dat het thema veilige en gezonde arbeidsomstandigheden leeft binnen deze sectoren. Ieder jaar doen er meer bedrijven mee aan de Bewust Veilig-dag, tot een recordaantal van wel 1.086 bedrijven in 2025. Toch gaat het nog af en toe fout op de bouwplaats, langs de weg, op het dak of op andere risicovolle werkplekken. De organisatoren hopen dan ook dat nóg meer bedrijven zich aansluiten voor deze jubileumeditie en daarmee het bewustzijn onder medewerkers vergroten. De slogan voor deze Bewust Veilig-dag is dan ook niet voor niets gekozen. Eén dag in het jaar aandacht voor veiligheid is belangrijk, maar niet voldoende. Om het werk in deze sectoren zo veilig mogelijk te houden, moet een veilige werkplek iedere dag prioriteit hebben. Met de slogan ‘Veilig gedrag werkt elke dag!’ wil de organisatie dat belang benadrukken. INVULLING VAN DE BEWUST VEILIGDAG Bedrijven die deelnemen aan de Bewust Veilig-dag, bepalen zelf hoe zij deze dag invulling geven. De organisatie stelt hiervoor verschillende hulpmiddelen beschikbaar. De afgelopen jaren konden werknemers bijvoorbeeld meedoen aan de online toolboxen over diverse veiligheidsthema’s. Ook verschijnt er jaarlijks een nieuwe Bewust Veilig-krant. Daarnaast organiseren veel bedrijven hun eigen leuke initiatieven. Neem voor voorbeelden van de afgelopen jaren een kijkje op bewustveilig.com AANMELDEN Bedrijven die zich nu al aanmelden, blijven op de hoogte van alles wat rond de Bewust Veilig-dag wordt georganiseerd. Daarnaast leert de praktijk dat een tijdige voorbereiding helpt om er een geslaagde dag van te maken. De Bewust Veilig-dag lijkt nog ver weg, maar 25 maart komt sneller dan je denkt. Bedrijven kunnen zich dus nu inschrijven via www. bewustveilig.com/aanmelden.  Meld je aan! Ga naar www.bewustveilig.com/aanmelden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=