BouwTotaal 7/8 - 2022

PLATFORM VOOR HEEL BOUWEND NEDERLAND 4 Complex houten kunstwerk  Er zijn knooppunten in het bouwwerk met wel 50 schroeven, die elkaar niet mochten raken. Een fraai nieuw kunstwerk op het terrein van ingenieursbureau ABT in Velp is feitelijk een experimenteel proefmodel om de grenzen van houtconstructies te verkennen. ‘De Houtkroon’ werd op 5 juli onthuld. Het trechtervormige kunstwerk is ontworpen door een team van engineers van ABT en gemaakt van Nederlands Larikshout. “Zowel het ontwerp van de constructie als de fabricage en de montage van de onderdelen waren bedoeld ommeer inzicht ter krijgen in de mogelijkheden van het maken van complexe houtconstructies”, legt Chris van der Ploeg uit. Hij is structural engineer bij ABT, een ingenieursbureau dat zich bezighoudt met engineering, constructies, civiele techniek, bouwkunde, bouwfysica en installatietechniek. Het richt zich op alle onderdelen van het bouwproces; van initiatief naar ontwerp tot uitvoering en exploitatie. Ook Adviesbureau Lüning (onderdeel van Oosterhoff en een zustermaatschappij van ABT), dat zich volledig toelegt op de houtbouw, was bij het project betrokken. “Wij adviseren steeds meer over houtbouwprojecten en door hun groeiende populariteit wilden we ervaring opdoen door te experimenteren met de engineering, de productie en de montage van complexe constructies”, verduidelijkt Van der Ploeg. “Ons doel was echt de grenzen van de mogelijkheden te onderzoeken. Complexer dan dit kan het in de houtbouw eigenlijk niet.” CONSTRUCTIE Het trechtervormige houten kunstwerk is 3,5 meter hoog en 7,5 meter breed en is op een betonnen sokkel verankerd. De constructie bestaat uit 74 driehoeken met 49 unieke elementen van verschillende afmetingen. In het kunstwerk zijn 220 houten balkjes verwerkt, die met behulp van 2.800 HECO-TOPIX-plus houtschroeven met elkaar verbonden zijn. Ter voorbereiding van de verbindingen waren alle schroefgaten in de balkjes tot 3 cm diep voorgeboord. Dat was nodig omdat sommige schroeven in een moeilijke hoek ingedraaid moesten worden; vooral bij complexe knooppunten. Er zijn knooppunten in het bouwwerk met wel 50 schroeven, die elkaar niet mochten raken. Dat voorboren gebeurde trouwens volledig automatisch. Het kunstwerk was ontworpen in het 3D-ontwerpprogramma Rhino Grasshopper en met de 3D-modellen uit het programma werd de CNC-machine van Timmerfabriek Visser in Zaandam aangestuurd, die alle balken exact op maat en met de voorgeboorde schroefgaten produceerde. De schroeven voor het kunstwerk zijn door HECO-Schrauben gesponsord. “Het is niet toevallig dat we bij HECO uitkwamen”, zegt Van der Ploeg, “want HECO heeft in de houtbouw een uitstekende reputatie. Het ontwerp van de schroeven maakt een snelle en zeer nauwkeurige verwerking mogelijk en garandeert een krachtige verbinding.” Megasloopkraan Een operationeel gewicht van 320 ton, een werkhoogte tot 70 meter en een werkdiepte tot 30 meter. Dat zijn de indrukwekkende cijfers die horen bij de nieuwe megasloopkraan ‘The Genius’ van Bnext.nl (voorheen Beelen.nl). Het gevaarte is op te bouwen met verschillende giekconfiguraties en een verscheidenheid aan tools, zoals een 16 tons beton- en schootschaar, hydraulische hamer en een betonfrees. Bijna geen constructie is dus meer veilig. The Genius voert projecten veiliger, sneller en efficiënter uit en beperkt overlast voor de omgeving tot het minimum. De kraan is in Europa inzetbaar op grote industriële- en infrawerken, offshore projecten en in binnenstedelijk gebied. De megasloopkraan is demontabel en daardoor transporteerbaar. Hierdoor is de sloopkraan snel inzetbaar op (grote) projecten in Europa. De kraan is door de 16 tons beton- en schootschaar heel geschikt voor grote industriële- en infrawerken. Tot 30 meter diepte is de kraan onderwater inzetbaar voor offshore en kadewerken. The Genius werkt veiliger en sneller omdat hij zware betonconstructies knipt. Dat levert aanzienlijk minder stof en trillingsoverlast op. Door het grote bereik staat de machine ook langer op een plek (minder ‘rupsen’), wat trillingen en tijdsverlies voorkomt. Voordelen die ook welkom zijn op projecten in binnenstedelijk gebied. IN EIGEN BEHEER De kraan is volledig in eigen beheer ontwikkeld en het resultaat van een jarenlange samenwerking met STC bv Coevorden en Pon Equipment Nederland. Uitgangspunten tijdens de ontwikkeling waren duurzaamheid, veiligheid en efficiëntie. De kraan heeft dan ook een minimaal verbruik en uitstoot met een maximaal vermogen. Het ballast van de megasloopkraan is opgebouwd uit maar liefst 59 ton staal. Omdat het bij ballast enkel gaat om benodigd gewicht is staal gebruikt dat door de fabrikant is afgekeurd vanwege een kleine productiefout. Hierdoor hoeft het staal niet opnieuw gesmolten en geproduceerd te worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=