BouwTotaal 7/8 - 2022

PLATFORM VOOR HEEL BOUWEND NEDERLAND 34 THE NEW BUILDERS Wim Voskamp: “Werken moet vooral leuk zijn!” Wim Voskamp is New Builder en sinds 1998 één van de eigenaren van Mastermate. Inmiddels 25 jaar geleden besloten zeven familiebedrijven samen te gaan werken als landelijke coöperatie en technische groothandel Mastermate. TEKST: MARION VAN SERMONDT “Ik was om te beginnen niet van plan om in het familiebedrijf te stappen. Dat had als reden dat ik bij andere bedrijven over de vloer wilde komen en hen wilde adviseren”, aldus Wim over het begin. Maar door omstandigheden kwam hij toch voor de keuze om - in eerste instantie tijdelijk – het roer over te nemen binnen het familiebedrijf van zijn vader. “De fusie met een collega en de start van de landelijke samenwerking brachten uitdaging, vernieuwing en dynamiek. Dat was mijn toekomst! En het is nog nooit een dag saai geweest.” SAMENWERKENDE FAMILIEBEDRIJVEN Mastermate kent geen standaard organisatievorm. “We zijn een coöperatieve vereniging van vijf familiebedrijven, met ieder regionaal haar eigen verantwoordelijkheid. De basis is dus het familiebedrijf en een intensieve samenwerking. Inmiddels hebben we samen ruim veertig vestigingen door heel Nederland, waarbij elk bedrijf haar eigen regio heeft en financieel en commercieel zelf verantwoordelijk is. We leveren klein bouwmaterieel en materiaal aan bouwbedrijven en woningbouwverenigingen. In onze samenwerking en omgang met klanten zie je veel terug van het Manifest van The New Builders. Het is niet zo dat het op mijn bureau ligt, maar het is haast vanzelf de basis van ons bedrijf.” Wim straalt wanneer hij over Mastermate vertelt: “Ik vind het nog elke dag leuk om te werken. De mensen waar ik mee te maken heb, de dynamiek in het contact: ik merk dat we werkelijk samenwerken op basis van gelijkwaardigheid. Dat is niet altijd makkelijk, maar dat is in de loop van de jaren gegroeid. Om echt gelijkwaardig samen te werken, moet je iets van jezelf inleveren. Maar uiteindelijk krijg je daar meer voor terug. Samen ben je slimmer en gaat het beter. En: een beetje confrontatie of schuren is daarin juist goed.” INVESTEREN IN JE EIGEN OMGEVING Inmiddels werkt de vijfde generatie Voskamp mee in het bedrijf. “Dat is zo mooi om te zien! Waar de vader van mijn opa is begonnen, werken nu mijn jongste zoon en dochter ook bij Mastermate. Nederlandse familiebedrijven zijn belangrijk. Zij dragen in Nederland belasting af en investeren ook weer in onze maatschappij. Dat heeft echt mijn hart.” Mastermate gaat voor duurzame producten en samenwerkingen. “We kiezen niet klakkeloos voor de goedkoopste weg, maar werken met oog op de toekomst. Natuurlijk kijken we ook naar het financiële plaatje, maar we gaan voor waarde en de lange termijn. En dat betekent soms juist andere keuzes. Dat zien we ook terug in onze relaties; de meesten gaan al tientallen jaren terug en zijn blijvend. Wij willen graag samen met onze klanten én leveranciers bewuste keuzes maken. Het betekent ook dat we niet voor de harde zakelijke benadering gaan, maar dat we ons hard maken voor duurzame relaties.” DUURZAAM VANUIT SAMENWERKING Mastermate wil in 2030 helemaal duurzaam zijn. “We hebben een duurzaamheidsonderzoek laten uitvoeren, waarbij elf doelen verdeeld over drie gebieden naar voren kwamen. We willen een duurzaam bedrijf, maar ook een duurzame werkgever en dienstverlener zijn. Daarvoor kijken we onder andere naar CO2, energie en afvalstromen, onze financiële gezondheid, het welzijn van onze medewerkers en naar onze maatschappelijke betrokkenheid. Ten slotte moeten de producten steeds beter: circulair, andere verpakkingen en betere samenstellingen. Dat doen we graag samen met anderen in de keten: de inkoopvereniging waar we lid van zijn, maar ook met een aantal van onze concurrenten. We vinden dat duurzaamheid het eigen belang moet overstijgen.” WIM ALS NEW BUILDER “Leo Nieuwenhuis nodigde me uit om eens langs te komen bij The New Builders. Wat me direct opviel was de samenwerking en de open sfeer. Ik geloof in de vier V’s van The New Builders (vertrouwen, veiligheid, vrijheid en verantwoordelijkheid), maar ik wil daar graag vriendelijkheid aan toevoegen. Want dat vind ik er ook terug. Het is, daar komt ie weer, leuk bij The New Builders. Zowel de Activate bijeenkomsten als de landelijke meetings. Dat vind ik positief.” “De mens is zo belangrijk. Laten we die alsjeblieft centraal houden. Aandacht voor de persoon ís vriendelijkheid. Dat raken we kwijt in de wereld en in de bouw. Dat moet anders. Daarin maken wij als New Builders echt een verschil. Wij kunnen de bouw weer vertrouwen brengen en dat is nodig. Dat vertrouwen is nu ontzettend breekbaar.” “Als we dan toch dat Manifest doorlopen, dan springen er wel een paar windrichtingen uit voor mij. De rust bewaren is een mooie en een belangrijke. Beperk je tot vandaag en maak je niet te druk over wat er morgen gaat gebeuren. Laat je niet gek maken! Leven bij de dag is dan ook mijn persoonlijke doelstelling. Verplaats je in elkaar. Richting de klant, de leverancier, maar ook je collega’s. En dan de transparantie en opbouwende feedback, dat is continu blijven leren en verbinden. Belangrijk! Als technische groothandel willen we vooral duurzaam en betrouwbaar zijn. Laat ons ja een ja zijn.” SOCIAAL BETROKKEN DOOR CIRCULARITEIT “Bij product komt natuurlijk circulariteit naar voren. Ik zou haast ‘vanzelfsprekend’ willen zeggen, want zo voelt het wel. Naast impact vanuit onze producten zijn we ook bezig met hergebruik van materialen uit bestaande gebouwen. We oogsten en leveren terug waar dat mogelijk is. Daarin zijn we nog wel zoekende, het voelt vaak nog als pionieren. Maar wanneer je door een slooppand loopt en kijkt hoeveel goedwerkende onderdelen worden weggegooid: stopcontacten, wastafels. Dat is toch zonde! Er wordt nog veel te veel prima materiaal tot puin verwerkt.” Mastermate werkt daarin samen met klanten en sloopbedrijven, maar ook met sociale werkplaatsen. “Door samen te werken met werkbestedingsorgansiaties kunnen wij zorgen voor zingeving. Het ‘nutteloze’ product wordt op deze manier weer circulair! Onderaan de streep maken we misschien (nog) geen winst, maar op deze manier zijn we duurzaam en betrokken bezig en creëren we waarde op meerdere manieren.” JUBILEUM Wim sluit af door vooruit te kijken. “Volgend jaar vieren we ons 25-jarig bestaan met een grote promo campagne. Daarin staat het familiebedrijf centraal in allerlei facetten. Daar kijk ik naar uit!” BouwTotaal is in de persoon van hoofdredacteur Frank de Groot ook New Builder.  Wim Voskamp: “Beperk je tot vandaag en maak je niet te druk over wat er morgen gaat gebeuren. Laat je niet gek maken! Leven bij de dag is dan ook mijn persoonlijke doelstelling.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=