BouwTotaal 7/8 - 2020

PLATFORM VOOR HEEL BOUWEND NEDERLAND 6 Hoe kies je als opdrachtgever je uitvoerende partij? Kijkt u naar de geoffreerde prijs, misschien wel naar wanneer hij/zij kan beginnen? Zelf kijk ik altijd naar het gereedschap dat wordt gebruikt. Niet zo bijzonder als je elke dag tussen de gereedschappen zit. Maar ik bedoel; wat heeft de beste man (vrouw nog niet meegemaakt) in dat busje nou precies in huis? Iemand met een teringzooi, excuseer me voor het woord, in zijn bus komt er bij ons niet in. Als die zo met zijn spullen omgaat, hoe gaat die dan wel met mijn opdracht om? Bijkomend nadeel is dat sloddervossen zich altijd het schompes zoeken naar het materiaal dat ze nodig hebben. Verloren zoektijd, heen en weer rijden naar de zaak en wie mag dat betalen? Je herkent de kwaliteit van de vakman, van de professional, aan zijn gereedschap. Hoe zijn werkmaterieel er uit ziet zegt iets over de liefde van of voor zijn werk. Het resultaat wat ik beoog zit vaak niet in een lage prijs. VAKANTIEHUISJE Ik moet denken aan mijn vakanties of weekendjes weg die ik had en een goedkoop hotel- letje of vakantiehuisje boekte. Telkens werd ik met mijn neus onaangenaam op de feiten gedrukt waarom het zo goedkoop was. Slechte bedden zijn het ergste, maar sanitair dat niet schoon is of een douchekop die lekt zegt zoveel over de aandacht die de exploitant besteed aan zijn accommodatie. Geld verdienen over mijn rug vind ik prima, maar dan wil ik er wel wat voor terug. NIEUWE TV Onlangs werd ik gelukkige bezitter van een nieuwe TV die keurig thuis, door een verkoop- medewerker aan de muur werd gehangen. Goede service! Maar ik schoot bijna in de stress toen ik zag waarmee de beste knul op pad werd gestuurd. De boorhamer ging nog wel, maar de schroevendraaierset en waterpas kwamen bij een discountwinkelketen vandaan en oogden inferieur. En zo heb ik, maar u vast ook, tal van voorbeelden waarbij u bedacht dat de professionaliteit veel te wensen over liet… het gereedschap aanschouwende. UITERLIJK TELT Zo zie ik dat dus ook bij de ondernemers in onze branche. Sorry, mijn oprechte excuses ten aanzien van de werknemers, maar komt iemand met een achenebbisj busje aanrijden dan ben ik al wantrouwig. Levert dat bedrijf dan zulke magere kwaliteit dat er geen goed verzorgd busje vanaf kan? Moet ik met een bedrijf in zee die iets voor mij voor elkaar moet maken, terwijl deze zijn eigen organisatie niet op orde heeft? En beste werknemer: “Wil je het liefst bij zo’n werkgever werken?” Enfin, mijn punt is wel gemaakt denk ik. Ik ben er achter gekomen dat een bezoekje aan het bedrijf dat ik wil inhuren of waar ik wat wil kopen veelzeggender is dan de aantrekkelijke offerte. Onlangs moest ik een aanschaf doen en heb ik zo langs mijn neus weg gevraagd of ik even in de werkplaats mocht kijken. Ik kijk dan even of het geordend is, maar vooral naar het gereedschap, hoe daarmee omgegaan wordt. En tot nu toe ben ik nog niet teleurge- steld geweest; er was geen schijn die mij bedroog. Afgaan op het uiterlijk is zo slecht nog niet. Arap-John Tigchelaar Probin EXPERTVIEW ARAP-JOHN TIGCHELAAR Uiterlijk vertoon Eerste elektrische autolaadkraan met aanhangwagen De allereerste elektrisch aan- gedreven autolaadkraan met aanhangwagen van maar liefst 50 ton op de Nederlandse wegen is een feit. Het milieuvriende- lijke voertuig ging op maandag 8 juni 2020 de Nederlandse weg op en transporteerde geheel emissieloos steigermaterialen van nieuwbouwproject ‘Huis van Inspiratie’ in Rotterdam-Croos- wijk van TBI-onderneming ERA Contour naar het zusterbedrijf MDB in Bergambacht. Voor dit bijzondere emissieloze transport sloegen ERA Contour en Vlot Logistics de handen ineen. Beide partijen zetten hiermee een grote stap in de doorbraak van emissieloos vervoer binnen de bouw in Nederland. Bovendien gaat TNO alle data uit de truck analyseren om de bouw- logistiek De eerste volledige elektrische 50 tons autolaadkraan met aanhangwagen op de Nederlandse wegen. hiervan verder te optimaliseren. De innovatie sluit goed aan bij de wens van de gemeente Rotterdam voor een efficiënter en schonere bouwlogistiek. Ook is er een toene- mende vraag naar emissieloos vervoer in de bouw. De Gemeente Rotterdam benaderde proactief aannemers en vervoerders ommet elkaar te kijken wat nodig is om een efficiën - tere en schonere bouwlogistiek te realiseren. De elektrisch aangedreven autolaadkraan met aanhangwagen van 50 ton is één van de oplossingen die hieruit is voortgekomen. ZELFSTANDIG LOSSEN ALS UITGANGSPUNT Voor een efficiënte bouwlogistiek zijn het autonoom kunnen lossen op de bouwplaats met een eigen autolaadkraan en voldoende laadvermogen een vereiste. Dat vormde dan ook het uitgangspunt voor de innovatie. Met ERA Contour als koploper besloot Vlot Logistics te investeren in de 50 tons elektri- sche truck met een elektrisch aangedreven 40 tonmeter autolaadkraan. Dat resulteerde in een milieuvriendelijke truck die qua techniek gelijkwaardig is aan een diesel truck. Daar- naast komt de truck in aanmerking voor de subsidieregeling van de Gemeente Rotterdam om schonere bouwlogistiek te stimuleren. De elektrische 50 tons autolaadkraan heeft op dit moment een actieradius van 150 kilometer. De initiatiefnemers kijken naar mogelijkheden om dit in de toekomst verder te verhogen. INZETBAAR VOOR MEERDERE BOUWPROJECTEN Vanaf juni wordt de truck ingezet omde laatste steigers en bouwketen van het nieuwbouwpro- ject ‘Huis van Inspiratie’ in Rotterdam-Croos- wijk te vervoeren naar deMaterieeldienst van de TBI Groep in Bergambacht. Daarnawordt de truck ingezet voor het nieuwbouwproject ‘Little C’ in Rotterdam-Coolhaven. Een geza- menlijk project van ERAContour en J.P. van Eesteren. Vanaf de locatie van J.P. van Eesteren zal de truck bouwmaterieel leveren en afvoe- ren op project Little C.  Rokus Vlot, eigenaar van Vlot Logistics (links) en Gerke Haisma, bedrijfsleider bij ERA Contour(rechts) presenteren de eerste volledige elektrische 50 tons autolaadkraan met aan- hangwagen. OTIB krijgt nieuwe naam: Wij Techniek PROJECT VERZET De unieke elektrisch aange- dreven autolaadkraan met aanhangwagen is onderdeel van het project VERZET. Dit project wordt gefinancierd vanuit de subsidie Demonstratie klimaat- technologieën en -innovaties in transport. Vanuit dit project werken Vlot Logistics, ERA Con- tour, EMOSS, TNO, P. v.d. Velden Lease en BREYTNER samen aan nieuwe oplossingen voor een efficiëntere bouwlogistiek. Op 15 juni is de naam van OTIB veranderd naar Wij Techniek. Wij Techniek is het ontwikkelingsfonds voor de technische installatie- branche. Wij Techniek motiveert alle vakmensen in de branche om hun talent en kennis optimaal te ontwikkelen en in te zetten voor een toekomstbestendige leefomgeving. Van engineer tot monteur, van secretaresse tot zij-instromer, van HR-adviseur tot magazijnmedewer- ker en van leerling tot ondernemer en directeur. Nederland. In opdracht van en samen met deze sociale partners werkt Wij Techniek aan de ontwikkeling van de installatiebranche. “Gezamenlijk pakken we de uitdagingen die ons vak kent op en ondersteunen we vak- mensen met een mooi en actueel aanbod om hun talent optimaal te ontwikkelen. Nu en in de toekomst”, aldus Sven Asijee, directeur Wij Techniek. VOOR DE VAKMENS Wij Techniek zet zich in voor ruim130.000 medewerkers en bijna 10.000werkgevers in de technische installatiebranche.Wij Techniek stelt hen in staat hun talent te ontwikkelen. Dat doet de organisatiemet een gevarieerd aanbod aan bijeenkomsten, coaching, advies en subsi- dies. Het doel is dat vakmensen duurzaam in- zetbaar blijven. Bedrijvenworden ondersteund bij het versterken van hun ontwikkelcultuur en de instroomvan nieuwe technici, jong en oud, te bevorderen. Zwanny Naber, vicevoorzitter Wij Techniek, looft de onderlinge samenwerking waar Wij Techniek voor staat: “Wij Techniek onderschrijft de richting die we als sociale partners gezamenlijk hebben gekozen voor de toekomst. We richten ons op de vakman en vrouwmet de vraag: wat heb jij nodig om jezelf verder te ontwikkelen? En de vakmens, dat is iedereen: de monteur, de leidingge- vende, de DGA. We moeten allen blijven be- wegen in een snel veranderende omgeving.” Informatie: www.wij-techniek.nl . Wij Techniek is het samenwerkingsver- band van de werknemersorganisaties CNV Vakmensen, De Unie en FNV-Metaal en de werkgeversorganisaties NVKL en Techniek

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=