5 NUMMER 1/2 - JANUARI 2025 ACTUEEL COLUMN JOHAN OLTVOORT Zou het afschaffen van de verplichting om vogelvriendelijk te bouwen en het verhogen van de maximumsnelheid op drie korte trajecten naar 130 km/uur helpen om het bouwen van woningen te stimuleren? Of is dat enkel gedrag om aan de kiezers te laten zien dat er serieus gewerkt wordt aan de toekomst van ons land? Nederland kent een lange traditie van openbaar bestuur. Niet omdat het een hoger doel diende, maar enkel om te overleven. In de elfde eeuw groeide de bevolking van Nederland en er was meer ruimte nodig om te leven. Het westen van het land was een rivierdelta met veel veenachtige vochtige gebieden. Zolang het ging om het ontginnen van je eigen stukje land was er niets aan de hand. Later kwamen er gezamenlijke belangen. Hoe voer ik het water af, en waar naar toe? Hoe zorgen we er voor dat het water niet weer terugloopt in de afgegraven veengebieden? Hoe liggen de verhoudingen als ik een stukje grond ga verpachten zodat ik het niet zelf hoef te bewerken? Men besloot zich te verenigen in een samenwerkingsverband. Zo zijn de waterschappen ontstaan. Er werd een model voor bestuur vastgesteld en iedereen deed mee om het land te behouden en te vechten tegen de zee. De kwaliteit van de organisatie zorgde er voor dat mensen al dan niet rustig konden slapen achter de dijken. Ging de aandacht naar andere zaken of werd het beheer verslapt dan waren de gevolgen voor de mensen vaak desastreus. Overstromingen met veel slachtoffers waren het gevolg. URGENTIE Ik zie wel een overeenkomst met het huidige bestuur van ons land. We hebben nu ook meer woonruimte nodig. Wie kent er niet in zijn eigen omgeving jonge mensen die graag op zichzelf willen wonen? Er komt een moment dat de huidige situatie niet meer houdbaar is. We hebben niet veel tijd meer. Als bouwbranche zijn we er klaar voor om aan de grote vraag te voldoen. De industrialisatie gaat verder, prefab bouwen groeit. We kunnen duurzaam en voor alle doelgroepen bouwen: starterswoningen, seniorenwoningen, doorstroom woningen, tiny houses, appartementen, woonboten, grotere en kleinere woningen. De grootste vraag is of het openbaar bestuur de urgentie kent? Kan er iets gedaan kan worden waardoor sneller een vergunning kan worden verleend? Misschien moeten de belangen van de één wijken voor het algemeen belang. Een procedure tot de Raad van State duurt lang en kost veel geld. Er zal een andere oplossing gevonden moeten worden om dat op een andere manier te regelen. Wij zeggen vaak tegen elkaar: “Als het brand moet je blussen”. Er is brand en er is bluswater. Nu nog de mindset en de wil om het te regelen. De chaos moet voorkomen worden. Nederland is het waard om geleefd te worden Ik begon met de waterschappen; ook hier de oproep om niet te wachten totdat het water over de dijken klotst. Wees proactief en denk aan 1 februari 1953. Stel een nieuw Deltaplan op voordat de natuur ons gaat verrassen. Voor wie hierover zou willen verder praten kom langs op onze stand op de BouwBeurs: 09.B020. Johan Oltvoort Directeur Olbecon en Olcas Hij geeft maandelijks in BouwTotaal zijn visie op de rol van prefab in de bouw. Vogelhuis of starters- woning? Watersnoodramp 1953. Foto: Rijkswaterstaat. Meer veiligheids- bewustzijn bij bedrijven Bij 84 procent van de bedrijven waar een arbeidsongeval is gebeurd, voert men alle maatregelen die in het verbeterplan staan door. Ook neemt 39 procent van de bedrijven aanvullende veiligheidsmaatregelen die niet in het oorspronkelijke verbeterplan stonden. Van alle bedrijven die een verbeterplan hebben opgesteld neemt 36 procent extra maatregelen die betrekking hebben op de bredere veiligheid in het bedrijf. Denk aan het aannemen of inhuren van een veiligheidskundige of preventiemedewerker, toetsing en aanpassing van het gehele machinepark of duidelijkere veiligheidsafspraken met onderaannemers en leveranciers. Dat blijkt uit een analyse van 540 vervolginspecties door de Nederlandse Arbeidsinspectie in de periode december 2023 tot juni 2024. Sinds 1 januari 2023 hanteert de Arbeidsinspectie een nieuwe standaardwerkwijze binnen het onderzoek naar arbeidsongevallen. Met deze nieuwe aanpak voert de werkgever zelf het ongevalsonderzoek uit en stelt op basis daarvan een werkgeversrapportage en verbeterplan op. Het doel van deze nieuwe werkwijze is het vergroten van de bewustwording van veiligheids- en gezondheidsrisico’s binnen bedrijven en het nemen van maatregelen om die risico’s zo veel mogelijk te verminderen. VERVOLGINSPECTIES Als de werkgeversrapportage en het verbeterplan akkoord zijn bevonden door de Arbeidsinspectie, volgt er na verloop van tijd een vervolginspectie. Het doel van de vervolginspectie is om te beoordelen of de werkgever de acties en maatregelen uit het verbeterplan heeft uitgevoerd. Als tijdens de vervolginspectie blijkt dat sprake is van overtreding van de wettelijke regels dan handhaaft de Arbeidsinspectie en moet de werkgever maatregelen treffen om een herhaling van het ongeval te voorkomen. Volgens de inspecteurs zorgen het arbeidsongeval en het maken van de werkgeversrapportage inclusief verbeterplan bij de meeste bedrijven voor zowel een verhoging van het veiligheidsbewustzijn als het reflecterend vermogen. Er is een kleine groep van minder dan vijf procent van de bedrijven waar tijdens een vervolginspectie geen verbetering op deze punten werd waargenomen. In 2025 verschijnt een rapport over het kwalitatieve gedeelte van het effectonderzoek. Hierin worden op basis van gesprekken met werkgevers en ongevalsslachtoffers hun ervaringen met de nieuwe werkwijze beschreven. MELDEN IS VERPLICHT Arbeidsongevallen moeten volgens de Arbeidsomstandighedenwet direct aan de Nederlandse Arbeidsinspectie worden gemeld. Dat moet gebeuren als het slachtoffer opgenomen wordt in het ziekenhuis, wanneer er sprake is van blijvend letsel of als het slachtoffer overleden is aan de gevolgen van het ongeval. Ook moet de werkgever het ongeval direct melden zodra bekend is dat er alsnog sprake is van een ziekenhuisopname of van blijvend letsel dat in verband kan worden gebracht met het arbeidsongeval. Foto: Celdex.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=