BouwTotaal 07/08 - 2024

15 NUMMER 7/8 - AUGUSTUS 2024 THEMA TOOLS INKOOP TOOLS MATERIEELDIENST “Wij gaan niet altijd voor de laagste prijs” De materieeldienst bij de KlaassenGroep in Dinxperlo zorgt vooral dat alle medewerkers bij projecten door kunnen blijven werken. Want inefficiënt werken of zelfs stilstand kosten tijd en geld. “De kwaliteit van je gereedschap en materieel bepaalt ook mede de eindkwaliteit van een project. Wij gaan dus niet altijd voor de laagste prijs bij inkoop, maar de beste prijs/kwaliteit verhouding en service”, zegt Patrick Ikink, hoofd materieeldienst bij de KlaassenGroep.  Patrick Ikink, hoofd materieeldienst bij de KlaassenGroep: “Goed gereedschap is heel belangrijk voor onze vakmensen. Wij hebben dan ook goede afspraken met vaste dealers.” TEKST: FRANK DE GROOT BEELD: KLAASSENGROEP De materieeldienst van de KlaassenGroep in Dinxperlo heeft een uitgebreid assortiment aan gereedschap in de stellingen liggen. Ook worden hier onderhoud, reparaties en keuringen verricht aan machines. “Goed gereedschap is heel belangrijk voor onze vakmensen. Wij hebben goede afspraken met vaste dealers, zoals Dozon (Doetinchem) en Nemaco (Nijverdal)”, vertelt Patrick Ikink. We zien vooral veel Makita in de schappen liggen: “Ja, wij vinden dat een prettig merk, hoewel er ook andere goede merken zijn hoor. En die liggen hier ook wel, zoals Bosch of DeWalt. Maar het meeste is Makita. Die keuze is niet ingegeven door het aanbod bij onze dealers, maar wat we zelf waardevol vinden. Voordeel van één hoofdmerk is de uitwisselbaarheid van machines en accu’s. Onze medewerkers hebben allemaal vier tot zes 18 V accu’s per snellader in de bus liggen. Daardoor hoef ik alleen een body in te kopen zonder accu’s of laders.” INKOOP Wordt er geen gereedschap online gekocht? “Nee, want als we online gereedschap gaan inkopen krijgen je andere betalingsstromen. Daarnaast vind ik het prettig om dealers af en toe fysiek te spreken. Dat is eenvoudig want de vestigingen zitten hier in de regio. Ze staan ook snel voor je klaar als er iets is. Je probeert samen problemen op te lossen. Ik vraag me af hoe dat online gaat.” De inkoop van tools wordt sterk gestuurd door de behoefte van de medewerkers op de werkvloer: “Ik hoef zelf niet direct met die tools te werken, dus bepaal ik niet alleen welke machines we moeten hebben. Het moet gewoon goed zijn, zodat er goed mee gewerkt kan worden. Ook zetten we wel eens nieuwe machines uit, om deze te testen. De prijs is echt niet altijd doorslaggevend.” Dan zijn er natuurlijk nog de accessoires, zoals boortjes en zaagjes, en de bevestigingsmaterialen. “Bij de start van een project hebben we hier een grijpvoorraad bevestigingsmaterialen. Daarnaast leveren we die mee in zeecontainers bij grotere projecten. Maar gedurende een project bestellen of gaan de medewerkers ook vaak zelf naar de bouwmaterialenhandelaar. En dan hoeven ze echt niet de goedkoopste schroef te pakken. Wij werken bijvoorbeeld veel met SPAX schroeven, dat is A-kwaliteit. Maar ook met andere goede bevestigingsmiddelen.” Sommige tools zijn niet direct beschikbaar of zitten niet in het materieelpakket, zoals een speciale steenzaag of een hoogwerker. “Die huren we dan in bij een Boels of Nemaco.” REPARATIE SERVICE Patrick toont zich enthousiast over het DRS-systeem van Makita: “Een machine die gerepareerd moet worden, wil je zo snel mogelijk weer terughebben voor gebruik. Je hebt immers niet overal een reserve van liggen en je moet wel vooruit. De Dealer Reparatie Service is voor ons dan ook ideaal.” “Op de website van Makita kan ik via Mijn Makita in het menu DRS aangeven waar en wanneer de machines opgehaald moeten worden. Dat gebeurt gratis. Makita beoordeelt de machine en vaak e-mailt de monteur me de volgende dag om door te geven wat er met de machine aan de hand is, wat de eventuele reparatiekosten zijn en wat we vervolgens willen in afhandeling. Reparatie, inruil, ongerepareerd retour of vernietigen.” Patrick vertelt dat hij de gerepareerde machine vaak al de dag na de e-mail retour heeft. Dat is inclusief ophalen en wegbrengen, dus ruim binnen één werkweek. “Nou, daar kun je zelf eigenlijk niet voor repareren. Wel als er iets kleins aan de hand is natuurlijk. Een snoertje vervangen bijvoorbeeld, periodiek onderhoud en de NEN3140 keuringen, dat blijven we gewoon zelf doen. Het mooie is dat Makita op al haar gerepareerde machines drie maanden garantie geeft. Niet alleen op het gerepareerde onderdeel, maar op de complete machine.” STOFVRIJ WERKEN Binnen de KlaassenGroep is er veel aandacht voor veilig en gezond werken, zoals stofvrij werken. Patrick: “Wij geven onze medewerkers advies over stofvrij werken. We hebben bijvoorbeeld Starmix stofzuigers, die erg goed scoren bij stofvrij werken. Boorhamers hebben een HEPA-filter, maar ze hebben ook allemaal aansluitsystemen, waardoor je eenvoudig een stofzuiger kan aansluiten. Je moet zorgen dat er eenvoudig stofvrij gewerkt kan worden, anders werkt het niet. ” Patrick ziet tot slot de opkomst van de accu krachtig doorzetten: “Er komen steeds nieuwe en zwaardere accu’s op de markt, zoals de XGT 40 V accu’s van Makita. Daarnaast zijn er machines waar je bijvoorbeeld twee accu’s van 18 V op een machine kunt klikken. Hierdoor heb je 36 V tot je beschikking. Wij gaan uiteraard ook mee met die ontwikkeling, op weg naar een meer snoerloze bouwplaats.”  De materieeldienst is gecertificeerd om zelf gereedschappen te onderhouden, repareren en keuren.  Al het gereedschap ligt op voorraad, zodat het snel vervangen kan worden.  KlaassenGroep koopt de tools in bij vaste partners. Van belang is dat samen met de dealers het proces verder geoptimaliseerd kan worden.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=