5 NUMMER 1/2 - FEBRUARI 2024 ACTUEEL COLUMN JOHAN OLTVOORT Een nieuw jaar is weer begonnen. Alle meters staan weer op nul en de doelstellingen voor dit jaar zijn weer bepaald. Hoe kijkt u tegen dit nieuwe jaar aan? Een jaar waarin we moeten vechten voor de omzet? Een jaar waarin we fors gaan investeren in innovaties? Trekken we de lijn vanuit het verleden door of staan we aan een nieuw begin. Het Bijbelboek Prediker gaf zo’n 2.950 jaar geleden al aan dat er niets nieuw onder de zon is. Dingen gaan zoals ze gaan. Toch denk ik dat we met zijn allen niet in die fatale stand moeten gaan staan. Bouwen is één van de mooiste technische bezigheden en vaak het creëren van een oplossing voor een eerste levensbehoefte, namelijk wonen. Het houdt mij steeds bezig en ben elke dag enthousiast aan het puzzelen om de constructies efficiënter te maken. Meerwaarde te creëren voor de opdrachtgever om zo min mogelijk gebruik te maken van materialen en tijd. Daarnaast is goed werk leveren ook een vorm van duurzaamheid. Dat kan alleen als er holistisch gedacht, geconstrueerd en geproduceerd wordt. Niet alleen het product maakt dat we meer duurzaam met onze aarde kunnen omgaan, maar ook onze mindset. Denken in lange termijnen, zorgen voor efficiënt gebruik van tijd, materialen en aandacht voor de uitvoering. Dit is niet altijd vanzelfsprekend, ook voor mij niet. Ik moet mezelf daar ook elke keer weer toe zetten om niet de gebaande wegen te gaan. Elke keer weer tegen mezelf zeggen: “heb ik het goed bedacht en zou de klant dit ook vinden?” STAPPEN ZETTEN De uitdaging voor mij persoonlijk is dit jaar om, net als vorig jaar, weer een aantal stappen te zetten op het gebied van prefab bouwen. Te zoeken naar het voordeel voor de opdrachtgever en de balans te zoeken naar hergebruik van materieel en materiaal, efficiënt gebruik van grondstoffen en een oplossing te vinden voor de logistieke uitdagingen die nieuwe dingen met zich mee brengen. Ik hoop dan ook dat we dit jaar positief kunnen beginnen. Uitdagingen zijn er genoeg en niet alles zal op één moment opgelost kunnen zijn. We zullen dit jaar via BouwTotaal een aantal van deze nieuwe stappen met U delen. Het zullen geen compleet andere dingen zijn, maar zoals dat gaat met de meeste innovaties is het een opvolging van verbeteringen. Het is een proces dat door moet gaan en daar ga ik mij dit jaar voor in te zetten. Wilt U ons daar bij helpen? Johan Oltvoort Directeur Olbecon en Olcas Johan geeft maandelijks in BouwTotaal zijn visie op de rol van prefab in de bouw. De bouw in 2024 Top 5 vragen over batterijsysteem op bouwplaats In Nederland zijn er inmiddels enkele grote bouwprojecten waar een batterijcontainer staat, soms met geïntegreerde fast charger. Deze batterijcontainer wordt ingezet om ter plekke elektrische voertuigen en zwaar bouwmaterieel snel en off-grid op te laden. De Nederlandse bouwer van LFP-batterijsystemen voor industrieel gebruik, Big Ass Battery, merkt dat steeds meer bouwbedrijven onderzoeken of het efficiënt is om te investeren in mobiele batterijsystemen. “Je moet als bouwbedrijf goed in kaart brengen wat je benodigde capaciteit is. Daarbij moet, kostentechnisch, een afweging worden gemaakt tussen de benodigde energiecapaciteit, het laad- en ontlaadvermogen en de extra kosten van het materieel”, benadrukt Guido de Jong, CTO en oprichter van Big Ass Battery. Hij beantwoordt vijf veel voorkomende vragen over batterijsystemen. 1. WAT IS HET VERMOGEN VAN EEN MOBIEL BATTERIJSYSTEEM? Een mobiel batterijsysteem is inzetbaar voor (tijdelijke) verzwaring om te peakshaven; dit betekent dat piekbelasting voorkomen wordt. Een 10ft-container heeft een maximaal vermogen van 680 kW en 800 kWh bruikbare opslagcapaciteit. Er is ook een systeem met geïntegreerde fast charger van maximaal 360 kW. Deze techniek is erg populair in de bouw en infra. Hiermee kan men tot 360 kW DC laden; dat is een grote sprong voorwaarts. De graafmachines kunnen hierdoor in de pauze worden opgeladen op vol vermogen, zodat zij de rest van de dag door kunnen werken. 2. HOE WORDT EEN BATTERIJSYSTEEM OPGELADEN? Een batterijsysteem kan op verschillende manieren worden opgeladen; aan de vaste aansluiting, via zon- en windenergie en met een aggregaat. De container kan zowel vast op het project worden neergezet voor het opladen of kan worden verplaatst. 3. WAT KOST EEN BATTERIJSYSTEEM? Een vraag die erg vaak wordt gesteld. Dit is afhankelijk van het benodigde vermogen, de type aansluitingen en de batterijcapaciteit. 4. HOE VEILIG IS EEN BATTERIJSYSTEEM OP DE BOUWPLAATS? Big Ass Battery maakt gebruik van LFPaccucellen (lithium-ijzer-fosfaat). Het is 99,99% brandveilig en compact door de hoge energiedichtheid. Daarnaast is het ook duurzamer omdat de batterijcellen geen kobalt, nikkel of mangaan bevatten. Dit heeft ook als voordeel dat de batterij gerecycled kan worden of, na intensief gebruik, ingezet kan worden voor minder zware toepassingen. Bij een batterijsysteem is het belangrijk dat er voldaan wordt aan de PGS 37 richtlijn (Lithiumhoudende energiedragers: energieopslagsystemen (EOS) - Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen) bij het bouwen en het plaatsen van de batterijpakketten. 5. WAT MAAKT DE BATTERIJ EN DE SOFTWARE ‘SMART’? De status van de batterij wordt op afstand gemonitord en is uitgerust met GPS en 4G zodat er real-time inzicht is in de data en deze gerapporteerd kan worden. Men kan ook automatisch schakelen naar andere modi, volledig off-grid gaan en efficiënt extra vermogen leveren bij een netverzwaring.
RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=