BouwTotaal 01/02 - 2022

5 NUMMER 1/2 / FEBRUARI 2022 ACTUEEL EXPERTVIEW ARAP-JOHN TIGCHELAAR Al een tijdje mag ik mijn bijdrage leveren aan dit blad. Vaak is dat voor mij een mooie gelegenheid om duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Als het thema vervolgens isoleren is dan raakt dat precies mijn interessesfeer. Al sinds de aankoop van onze huidige woning in 1994 zijn we bezig met verduurzaming. Vloer, gevels, dak, dubbel glas, maar ook zonnepanelen, zonneboiler; ja eigenlijk te veel om in de expertview allemaal op te noemen. Een huis uit 1936 verduurzamen is echter geen sinecure. Uiteraard loop je achter op huidige bouwtechnieken. Maar wat ons ook keer op keer opvalt is dat de ondernemers die ons er bij moeten helpen vooral weerstand bieden. Waar we vooral tegenaan lopen is dat bedrijven die ons juist moeten adviseren over de besparingsmaatregelen die we voor ogen hebben, het tegenovergestelde doen. Afraden dus. Natuurlijk kan dat aan onze verwachtingen of kennis liggen. Omdat wij als particulier niet voldoende technische kennis in huis hebben. Maar het meest horen we dat ‘de terugverdientijd’ niet lonend is. TERUGVERDIENTIJD Hoe langer ik met duurzaamheidsdoelstellingen bezig ben, des te meer ik me ga verbazen. Het ergste vind ik die zogenaamd benodigde terugverdientijd. Alsof je bij een aankoop van een duurdere flatscreen daar mee bezig bent. Of nog banaler, bij een vakantie. De verkoper zou juist alles uit de kast moeten halen ommij te bewegen meer geld in zijn kassalade te stoppen. Maar op een of andere manier gelden bij verduurzaming andere ‘regels’. De schilder zei destijds dat dubbelglas op de benedenverdieping voldoende was, boven was weinig zinvol. Onze aannemer vond een dakisolatie van R = 2,5 wel lastig. De goten en de windveren moesten dan ook vervangen worden. Zou u dat wel allemaal doen? Het heeft lang geduurd voordat we iemand vonden die wél bij ons zonnepanelen wilde leggen. De bedrijven die bij ons kwamen kijken vonden dat er te weinig zon op ons dak kwam en dat was nooit rendabel. Toch wekken we jaarlijks inmiddels 3.000 kWh op. Hoezo niet rendabel? En de zonneboiler. De installateur zei dat bijna niemand meer zo’n ding kocht. Het rendement zou tegenvallen. Nou bij ons niet als ik de temperatuur in onze boiler zie stijgen. Binnen een paar uur zo’n 80 liter naar boven de 60°C. We besparen zelf zo meer dan 300m3 gas per jaar. En de nieuwe schilder, die ik vroeg naar een prijsopgave om in de benedenverdieping HR+++ te plaatsen? Die legde ons lachend uit dat we met alleen glas vervangen niet in aanmerking kwamen voor ‘de’ subsidie. En dan moesten ook alle kozijnen weer opnieuw geverfd worden. GEMAK Als nou telkens terugverdientijd of subsidie de afweging is om een aanschaf te doen, zullen we dat dan ook mee laten wegen bij de aanschaf van bijvoorbeeld een caravan? Nee doe maar niet, zit geen subsidie op. Of alleen maar verduurzamen als het makkelijk is? Dus opnieuwmoeten schilderen, reden laten zijn ommaar niet een beter isolerende glassoort te laten plaatsen? Dan bepaalt ‘het gemak’ van de installateur of aannemer de motivatie en het tempo van verduurzamen. Gemak dient de mens niet. Arap-John Tigchelaar Algemeen Directeur Transferro BV Gemak Bouwvoertuigen alleen nog met kenteken de weg op Sinds 1 januari 2022 geldt er een registratieplicht voor bestaande en nieuwe (land)bouwvoertuigen die op de openbare weg rijden. Bestaande en nieuwe rijdende werktuigen en hun getrokken materieel mogen alleen nog de weg op als ze bij de RDW geregistreerd zijn. Trekkers en getrokken materieel moesten al langer voldoen aan Europese veiligheids- en duurzaamheidsregels. Maar nu gelden ook voor MMBS-voertuigen (motorrijtuig met beperkte snelheid) soortgelijke regels. Bovendien moeten nieuwe (land)bouwvoertuigen al sinds 1 januari 2021 worden geregistreerd en voorzien van een kentekenplaat. Mede door de registratie kan de politie beter controleren of het voertuig aan alle regels voldoet. Bovendien zorgt de verplichte registratie ervoor dat de veiligheid van de Nederlandse voertuigen wordt gewaarborgd. Zo kan de RDWbij inschrijving in het register controleren of elk voertuig is voorzien van een typegoedkeuring of individuele keuring. Zodoende komen nog alleen veilige voertuigen de markt op. Daarnaast maakt de registratieplicht duidelijk wie de eigenaar van het voertuig is. Een trekker of MMBS rijdt dus niet meer anoniem rond. Niet alleen zal de bestuurder zich daardoor netter gedragen in het verkeer, maar ook is er altijd iemand aansprakelijk te stellen bij schade of overtredingen. WELKE VOERTUIGEN? De registratie geldt voor voertuigen met een constructiesnelheid van minimaal 6 km/hr en maximaal 45 khm/hr. Daaronder vallen (bron: RDW): (mini)dumper, graaflaadcombinatie, graafmachine, grader, hakselaar, hefplatform, hoogwerker, knikdumper, knikmops, ladderwagen, lader, leveler, markeringsmachine, mobiele kraan, mobiele graafmachine, schranklader, shovel, stratenreinigingsmachine, stratenwals, veegmachine, verreiker, versnipperaar, vorkheftruck, wiellader en zwenklader. Uitgezonderd zijn voertuigen die een maximale constructiesnelheid van minder dan 6 km/hr (bijvoorbeeld hoogwerkers of hefplateaus) hebben, asfalteermachines, asfaltfreesmachines en walsen. NOG NIET GEREGISTREERD? Online registreren kan nu niet meer. Om nog op de openbare weg te mogen, moet je het voertuig laten keuren op een keuringsstation van de RDW. Dat kost minimaal € 140,-. Neem contact op met de klantenservice van de RDW. Deze is bereikbaar via het telefoonnummer 088-0087447. Het nummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. Of ga naar www.rdw.nl en voer in het zoekvak ‘registratie’ in. Circulaire baksteen  De circulaire gevelbaksteen CicloBrick van Wienerberger bestaat voor 20 procent uit keramisch restmateriaal dat door New Horizon ‘geoogst’ wordt uit te slopen donorgebouwen. De traditionele baksteen uit Nederlandse rivierklei scoort al hoge ogen op het gebied van milieu, mede ook door de mogelijkheden tot hergebruik of recycling. Maar, het kan nog milieuvriendelijker met de circulaire gevelbaksteen CicloBrick van Wienerberger. Deze is samen met Urban Mining specialist New Horizon ontwikkeld. Hierbij bestaat de baksteen voor 20 procent uit keramisch restmateriaal dat door New Horizon ‘geoogst’ wordt uit te slopen donorgebouwen. ‘De baksteen met een verleden’: met dit motto introduceert Wienerberger in samenwerking met New Horizon de circulaire gevelbaksteen. Deze CicloBrick draagt bij aan het verkleinen van keramisch sloopafval en voorkomt verspilling. Hij is er in drie kleuren waalformaat: rood, oranje en brons. Hoewel een traditioneel te verwerken standaard baksteen, is de CicloBrick in meerdere opzichten heel duurzaam en circulair. Als basisgrondstof wordt Nederlandse rivierklei gebruikt; duurzaam, want oneindig en lokaal beschikbaar. Daarnaast wordt 20 procent keramisch restmateriaal als grondstof aan de CicloBrick toegevoegd. Met behoud van alle functionele en esthetische eigenschappen als gevelbaksteen, is dat garantie voor een lange levensduur. Het restmateriaal wordt ‘geoogst’ en duurzaam gebroken door Urban Mining specialist New Horizon. Aan het einde van de levensduur kan de CicloBrick op dezelfde wijze selectief gesloopt, verwerkt en als materiaal hergebruikt worden. Dat maakt de circulaire cyclus weer rond. URBAN MINING COLLECTIVE Met de gezamenlijke ontwikkeling en introductie van de CicloBrick treedt Wienerberger ook toe als partner van het Urban Mining Collective van New Horizon. Partners van dit collectief hebben een gezamenlijke circulaire missie, waarin de stad als bron wordt gebruikt en grondstoffen en materialen uit slooppanden geschikt worden gemaakt voor hoogwaardig hergebruik. Inmiddels is er een ruim assortiment circulaire bouwmaterialen beschikbaar, waaronder de nieuwe CicloBrick. Met het oog op Nederland Circulair in 2050 zettenWienerberger en New Horizon fors in op duurzaamheid en circulariteit. De CicloBrick zet beider ambities ondubbelzinnig kracht bij.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=