BouwTotaal 7/8 - 2021

25 NUMMER 7/8 / AUGUSTUS 2021 THEMA TOOLS Weber Beamix Academy verhoogt productkennis  Verwerkers, verkopers en andere klantgroepen zijn druk aan de slag in het Saint-Gobain Training Center om ervaring op te doen met producten van Weber Beamix. Tools van de toekomst, open trainingen, e-learningcursussen, demon- straties, rondleidingen en digitale certificaten voor verworven com - petenties: Saint-Gobain Weber Beamix gaat veel verder dan alleen het leveren van droge mortels voor ruw- en afbouw. De kwaliteiten van producten komen pas echt tot hun recht als de verwerking goed is. TEKST: ING. FRANK DE GROOT Het belang van goede trainingen voor de juiste verwerking van droge mortels werd al vroeg onderkend door Weber Beamix. Circa twintig jaar geleden werd bij de produc- tielocatie Eindhoven al op eenvoudige wijze gestart met het trainen van onder meer verwerkers. Uiteindelijk heeft dit geresul- teerd in de opening van een nieuw Saint-Go- bain Training Center in 2015 voor de Weber Beamix Academy. Opvallend daarin is het zogenoemde ‘Bouwhuis’. Dat is een open- gewerkte staalconstructie met verdieping waar oefenplekken zijn ingericht. Daarnaast beschikt het trainingscentrum over een moderne theorieruime. “In het Training Center participeren ook andere Saint-Go- bain bedrijven, namelijk Gyproc, Ecophon, Isover, API en Glassolutions”, zegt trainer en demonstrateur Remco de Groot. Samen met coördinator opleidingen André Drost zorgt hij voor de trainingen. BREDE KEUZE Met de overname van Strikolith in 2020, is er medio 2021 ook een Trainings Center in Raamsdonkveer geopend. “In Raamsdonk- veer ligt de nadruk op stucwerk, in Eindho- ven op gevels, vloeren, beton en reparatie, tegelwerk en waterdichting”, legt Remco uit. “De Weber Beamix Academy is Hibin gecerti - ficeerd”, voegt André Drost toe. De Weber Beamix Academy biedt diverse trainingsvormen aan. Zo zijn er verschil- lende open trainingen waarop iedereen zich in kan schrijven: van doe-het-zelver tot professional. Er worden ook trainingen op maat gegeven: dat kan een dagdeel zijn of een meerdaagse training. Drinken, lunch en warme maaltijd zijn dan inbegrepen. Verder worden er trainingen op locatie gegeven, demonstraties in bijvoorbeeld filialen van bouwmaterialenhandelaren en toolboxmeetings op de bouwplaats. Maar ook de samenwerking met de technische scholen is belangrijk. Een rondleiding door de fabriek is verder altijd een gewilde aanvulling op de training in het trainingscentrum. Tot slot wordt er ruimte gefaciliteerd voor onder andere GebouwschilNL (GNL), Madecen- ter, BNA en scholen. “Ruim de helft van de deelnemers zijn verwerkers. Daarnaast is ongeveer éénvijfde verkoper en pakweg 15 procent is aannemer. Tot slot zien we regel- matige deelname door leerlingen, consumen- ten, architecten of voorschrijvers en interne medewerkers”, zegt André. VAN ELKAAR LEREN Uiteraard zijn de trainingen een belangrijk middel om klanten meer kennis te geven over de producten vanWeber Beamix. Maar het belang van de trainingen is nog veel breder, volgens Remco: “De trainingen zijn ook een service naar onze klanten. Voor ons zijn de trainingen verder een uitgelezen moge- lijkheid om in contact te komen met onze klanten. Wij horen hun ervaringen met onze producten en soms worden er ook verbe- terpunten aangedragen. Bij Saint-Gobain hebben we het streven om een substantieel van de omzet uit innovaties te halen. Dat bereiken we mede door klantervaringen te vertalen in nieuwe producten.” MEER KENNIS BIJ VERKOOP Een ander belangrijk doel van de trainingen is het vergroten van kennis bij verkopers van bijvoorbeeld de bouwmaterialenhandel. Remco: “Wij vinden een goede training van verkopers van groot belang. Als je weet hoe iets werkt, kun je het ook beter verkopen. Dat vertaalt zich direct in een betere advi- sering naar de klant. Gebleken is dat er tien procent meer van onze producten worden verkocht door kennis.” Speciaal voor medewerkers van Doe-Het- -Zelf filialen en de Bouwmaterialenhandel is er een tien-weken programma ontwikkeld. Dit programma bestaat uit een kennistoets vooraf, een trainingsdag in het Saint Gobain Training Center, theorie door middel van video’s, demonstraties en cursussen in de winkel, e-learning en een eindtoets. Op de verpakkingen staat verder een QR-code waarmee gebruikers naar de website leren. saint-gobain.nl worden geleid en waar men zich kan inschrijven voor een e-learning cursus. “Bijzonder zijn ook de open badges: dat zijn digitale certificaten die we verstrekken na het succesvol volgen van een cursus”, legt Remco uit. “Dit certificaat kun je delen op onder meer LinkedIn. Hiermee kan een ver- werker aantonen dat hij over de benodigde kennis beschikt om een product te verwer- ken. En daar gaat het natuurlijk ook om: de kwaliteit van onze producten staat of valt met een goede verwerking. Met een groeiend tekort aan vakmensen in de bouw is dat een groeiende uitdaging.” BESCHIKBARE TOOLS Uiteraard is een goede praktijktraining gebaat bij goed gereedschap. Daartoe werkt Weber Beamix samen met Super Prof, DeWalt en Collomix. Zo is in het Training Center veel handgereedschap van Super Prof beschikbaar. “Verwerkers moeten ook tijdens de training met het beste handgereedschap kunnen werken. Daarom stellen wij ons handgereedschap ter beschikking”, zegt Glenn Verhoeven van Super Prof (voorheen Verhoeven Tools & Safety BV). “Wij bezoeken ook de trainingen vanWeber Beamix en komen daarbij in rechtstreeks contact met de eindgebruikers. Daar leren wij ook weer van. Een mooi voorbeeld op basis van suggesties van verwerkers is de ontwikkeling van de Twister. Dat is een spackmes met een ingenieus draaisysteem, waardoor het mogelijk is om de ergonomi- sche handgreep in elke gewenste positie in te stellen. Hierdoor ontstaat een optimale, comfortabele en natuurlijke werkhouding. Evenals Weber Beamix vindt Super Prof de samenwerking met scholen belangrijk: “Leerlingen zijn onze toekomstige klanten.” Kortom: de toeleverende industrie zet steeds meer in op kennisdeling. Want een product kun je pas waarderen als je de eigenschappen kent.  Van links naar rechts, Andre Dorst, coördinator opleidingen, Remco de Groot, trainer en demonstrateur en Roy van den Oetelaar, coördinator opleidingen Strikolith.  E-learning is een belangrijk onderdeel van de trainingen.  Super Prof stelt gereedschap beschik - baar voor de trainingen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NTI5MDA=